ARI11ASCH
Regeltechniek introductie voor het onderwijs
Leerdoelen
- kunnen tekenen van een functioneel schema van de regelkring
- een proceskarakteristiek kunnen opnemen, analyseren en toelichten
- de P-actie, I-actie en D-actie van een regelkring kunnen bepalen via de voorgestelde tuning methodes
De leerlingen krijgen onder andere antwoord op de volgende vragen
- wat is de proportionele band, integratie- en differentiatietijd?
- hoe is een regelkring samengesteld (sensor, actor en standaardsignalen)?
- hoe kunnen we een regelaar optimaal instellen?
- welke regelstrategieën kunnen we gebruiken?
Programma
- bediening en het instellen van een regelaar
- tunen van regelkringen voor temperatuur, niveau, druk en debiet met Ziegler-Nichols, offereins, Schäfer-Pressler, oscillatie en experimentele methode
Doelgroep
Leraren en leerlingen 3de graad
- Biotechnologische en chemische STEM wetenschappen
- Biotechnologische en chemische Technieken
- Technologische wetenschappen en engineering
- Elektrotechnieken
- Mechatronica
Voorkennis
- theorie van de verschillende soorten regelkringen
- theorie over P-actie, I-actie en D-actie
- theorie over meettechnieken en regelventielen
- basis elektriciteit (vb.: wet van Ohm, …)
- basis wiskunde (omzetten en uitrekenen van formules)
- gebruik van een multimeter, voor het zowel meten van stroom als spanning
Maximaal aantal deelnemers
10
Vakgebied
Aantal dagen
1 dag
Locatie
Acta vzw - Campus Coppens
Ruiterijschool 9
2930 Brasschaat