ARI11ASCH

Regeltechniek introductie voor het onderwijs

De leerlingen krijgen onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Welke parameters van mijn proces zijn bepalend voor een optimale regeling?
  • Welke soorten regelaars worden er gebruikt?
  • Hoe kunnen we een regelaar optimaal instellen?
  • Welke regelstrategieën kunnen we gebruiken om de storingen optimaal weg te werken?

Programma:

  • Basisbegrippen van regeltechniek
  • Samenstelling van een regelkring: sensor, actor, standaardsignalen
  • Bediening van een regelaar
  • Proportionele band, integratie- en differentiatietijd
  • De regelaar
  • Soorten: P, PI, PID
  • Instellen van een regelaar
  • Reacties op storingen
  • Tunen regelkringen voor temperatuur, niveau, druk en debiet met Ziegler-Nichols, offereins, Schäfer-Pressler, oscillatie en experimentele methode

Leerplandoelstellingen:

De leerlingen kunnen :

  • De begrippen mechaniseren, automatiseren, sturen en regelen, verklaren aan de hand van enkele duidende voorbeelden
  • Het functioneel schema van de regelkring tekenen en verantwoorden
  • De schematische voorstelling van een proces tekenen en verantwoorden
  • Een proceskarakteristiek opnemen, analyseren en toelichten
  • De werking van de regelaars toelichten aan de hand van een staprespons
  • De vermelde parameters van regelaars toelichten
  • Het optimaliseren van een proces toelichten
  • Meervoudige regelkringen toelichten
  • De functie en principewerking van de gebruikte kleppen in een proces toelichten

Doelgroep:

  • 6de en 7de jaars studenten
    • Automatiseringstechnieken
    • Meet en regeltechnieken
    • Mechanica-Elektriciteit

Voorkennis:

Theorie gegeven op school aan de hand van het materiaal ter beschikking gesteld door Acta voordat cursisten naar Acta komen

Vakgebied

Elektro-, meet- en regeltechniekenElektro-, meet- en regeltechnieken

Aantal dagen

1 dag

Locatie

Acta vzw - Campus Coppens

Ruiterijschool 9

2930 Brasschaat