ARI11ASCH
Regeltechniek introductie voor het onderwijs
De leerlingen krijgen onder andere antwoord op de volgende vragen:
- Welke parameters van mijn proces zijn bepalend voor een optimale regeling?
- Welke soorten regelaars worden er gebruikt?
- Hoe kunnen we een regelaar optimaal instellen?
- Welke regelstrategieën kunnen we gebruiken om de storingen optimaal weg te werken?
Programma:
- Basisbegrippen van regeltechniek
- Samenstelling van een regelkring: sensor, actor, standaardsignalen
- Bediening van een regelaar
- Proportionele band, integratie- en differentiatietijd
- De regelaar
- Soorten: P, PI, PID
- Instellen van een regelaar
- Reacties op storingen
- Tunen regelkringen voor temperatuur, niveau, druk en debiet met Ziegler-Nichols, offereins, Schäfer-Pressler, oscillatie en experimentele methode
Leerplandoelstellingen:
De leerlingen kunnen :
- De begrippen mechaniseren, automatiseren, sturen en regelen, verklaren aan de hand van enkele duidende voorbeelden
- Het functioneel schema van de regelkring tekenen en verantwoorden
- De schematische voorstelling van een proces tekenen en verantwoorden
- Een proceskarakteristiek opnemen, analyseren en toelichten
- De werking van de regelaars toelichten aan de hand van een staprespons
- De vermelde parameters van regelaars toelichten
- Het optimaliseren van een proces toelichten
- Meervoudige regelkringen toelichten
- De functie en principewerking van de gebruikte kleppen in een proces toelichten
Doelgroep:
- 6de en 7de jaars studenten
- Automatiseringstechnieken
- Meet en regeltechnieken
- Mechanica-Elektriciteit
Voorkennis:
Theorie gegeven op school aan de hand van het materiaal ter beschikking gesteld door Acta voordat cursisten naar Acta komen
Vakgebied
Aantal dagen
1 dag
Locatie
Acta vzw - Campus Coppens
Ruiterijschool 9
2930 Brasschaat