ARI11ASCH

Regeltechniek introductie voor het onderwijs

Leerdoelen

  • kunnen tekenen van een functioneel schema van de regelkring
  • een proceskarakteristiek kunnen opnemen, analyseren en toelichten
  • de P-actie, I-actie en D-actie van een regelkring kunnen bepalen via de voorgestelde tuning methodes

 

De leerlingen krijgen onder andere antwoord op de volgende vragen

  • wat is de proportionele band, integratie- en differentiatietijd?
  • hoe is een regelkring samengesteld (sensor, actor en standaardsignalen)?
  • hoe kunnen we een regelaar optimaal instellen?
  • welke regelstrategieën kunnen we gebruiken?

 

Programma

  • bediening en het instellen van een regelaar
  • tunen van regelkringen voor temperatuur, niveau, druk en debiet met Ziegler-Nichols, offereins, Schäfer-Pressler, oscillatie en experimentele methode

Doelgroep

Leraren en leerlingen 3de graad

  • Biotechnologische en chemische STEM wetenschappen
  • Biotechnologische en chemische Technieken
  • Technologische wetenschappen en engineering
  • Elektrotechnieken
  • Mechatronica

 

Voorkennis

  • theorie van de verschillende soorten regelkringen
  • theorie over P-actie, I-actie en D-actie
  • theorie over meettechnieken en regelventielen
  • basis elektriciteit (vb.: wet van Ohm, …)
  • basis wiskunde (omzetten en uitrekenen van formules)
  • gebruik van een multimeter, voor het zowel meten van stroom als spanning

 

Maximaal aantal deelnemers

10

Vakgebied

Elektro-, meet- en regeltechniekenElektro-, meet- en regeltechnieken

Aantal dagen

1 dag

Locatie

Acta vzw - Campus Coppens

Ruiterijschool 9

2930 Brasschaat