MCS11ASCH
Stoom voor het onderwijs
De leerling krijgt onder andere antwoord op de volgende vragen:
- Wat zijn de veiligheidsrisico’s van stoom?
- Hoe moet ik een stoomketel correct starten en stoppen?
- Hoe kan ik stoom gebruiken als energieleverancier?
- Waarom is kwaliteit van het water zo belangrijk?
Programma:
- Veiligheidsintroductie
- Gestructureerde praktijkoefeningen in de procesinstallatie van ACTA met o.a. aandacht voor:
- starten en stoppen van een stoomketel
- stoomleiding in bedrijf nemen
- regeltechniek van een stoomsysteem
- warmtebalans van een warmtewisselaar
- Reflectie over de gedane experimenten
Leerplandoelstellingen:
De leerlingen kunnen:
- Enkele eigenschappen en kenmerken van stoom toelichten.
- Met behulp van een checklist een stoominstallatie in dienst nemen.
- In een toegepaste proceswaterkring de werking van een warmtewisselaar proefondervindelijk opmeten.
Voorkennis:
- Theoriemateriaal beschikbaar via de ACTA e-campus
- De theorie rond stoom wordt verondersteld gekend te zijn, bij ACTA gaan we enkel praktijkoefeningen doen
Doelgroep:
Leerlingen uit het 6de of 7de jaar die in aanraking komen met stoom (elektro-mechanica, onderhoudstechnieken, procestechnieken, koel- en verwarmingstechnieken, regeltechnieken…). Een basis van fysische begrippen is noodzakelijk.
Vakgebied
Aantal dagen
1 dag
Locatie
Acta vzw - Campus Coppens
Ruiterijschool 9
2930 Brasschaat