MCS11ASCH

Stoom voor het onderwijs

De leerling krijgt onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Wat zijn de veiligheidsrisico’s van stoom?
  • Hoe moet ik een stoomketel correct starten en stoppen?
  • Hoe kan ik stoom gebruiken als energieleverancier?
  • Waarom is kwaliteit van het water zo belangrijk?

Programma:

  • Veiligheidsintroductie
  • Gestructureerde praktijkoefeningen in de procesinstallatie van ACTA met o.a. aandacht voor:
    • starten en stoppen van een stoomketel
    • stoomleiding in bedrijf nemen
    • regeltechniek van een stoomsysteem
    • warmtebalans van een warmtewisselaar
  • Reflectie over de gedane experimenten

Leerplandoelstellingen:

De leerlingen kunnen:

  • Enkele eigenschappen en kenmerken van stoom toelichten.
  • Met behulp van een checklist een stoominstallatie in dienst nemen.
  • In een toegepaste proceswaterkring de werking van een warmtewisselaar proefondervindelijk opmeten.

Voorkennis:

  • Theoriemateriaal beschikbaar via de ACTA e-campus
  • De theorie rond stoom wordt verondersteld gekend te zijn, bij ACTA gaan we enkel praktijkoefeningen doen

 

Doelgroep:

Leerlingen uit het 6de of 7de jaar die in aanraking komen met stoom (elektro-mechanica, onderhoudstechnieken, procestechnieken, koel- en verwarmingstechnieken, regeltechnieken…). Een basis van fysische begrippen is noodzakelijk.

Vakgebied

Mechanische techniekenMechanische technieken

Aantal dagen

1 dag

Locatie

Acta vzw - Campus Coppens

Ruiterijschool 9

2930 Brasschaat