MCS11ASCH
Stoom voor het onderwijs
Leerdoelen
- leren werken in een stoominstallatie
- belangrijkste eigenschappen en kenmerken van stoom kunnen verklaren
- met behulp van een checklist een stoominstallatie in dienst nemen
- in een toegepaste proceswaterkring de werking van een warmtewisselaar proefondervindelijk opmeten
- noodzaak en werkingsprincipe van de waterbehandeling kunnen uitleggen
De leerling krijgt onder andere antwoord op de volgende vragen
- wat zijn de veiligheidsrisico’s van stoom?
- hoe moet ik een stoomketel correct starten en stoppen?
- hoe kan ik stoom gebruiken als energieleverancier?
- waarom is kwaliteit van het water zo belangrijk?
Programma
- veiligheidsintroductie
- gestructureerde praktijkoefeningen in de procesinstallatie van ACTA met o.a. aandacht voor:
- starten en stoppen van een stoomketel
- stoomleiding in bedrijf nemen
- regeltechniek van een stoomsysteem
- warmtebalans van een warmtewisselaar
- correct omgaan met de beveiligingen van een stoomketel
- correct omgaan met een hitte en niet-geïsoleerde leidingen
- reflectie over de gedane experimenten
Doelgroep
Leraren en leerlingen 3de graad
- Biotechnologische en chemische STEM wetenschappen
- Biotechnologische en chemische Technieken
- Technologische wetenschappen en engineering
Voorkennis
De theorie rond stoom wordt verondersteld gekend te zijn, bij ACTA zetten we enkel in op praktijkoefeningen.
Maximaal aantal deelnemers
10
Vakgebied
Aantal dagen
1 dag
Locatie
Acta vzw - Campus Coppens
Ruiterijschool 9
2930 Brasschaat