MPC11ASCH
Pomptechnologie voor het onderwijs
Leerdoelen
- inzicht geven in het correct mechanisch en procestechnisch uitlijnen van pompen
- controle en aanwending van diverse soorten smeermiddelen
De leerlingen krijgen onder andere antwoord op de volgende vragen
- wat is het nut van een correcte uitlijning?
- hoe moet ik een pomp correct starten en stoppen?
- hoe gebruik ik de pompkarakteristiek?
Programma
- gestructureerde praktijkoefeningen in de pompinstallatie van ACTA met o.a. aandacht voor:
- starten en stoppen
- debietsregeling
- as-afdichtingen
- storingen
- cavitatie, herkennen van slijtagebeelden
- smering van pompen
- start-stop procedures
- correct uitlijnen van de pomp voor opstart
- herkennen van de kenmerken van de kenplaat
Doelgroep
Leraren en leerlingen 3de graad
- Biotechnologische en Chemische STEM-wetenschappen
- Biotechnologische en Chemische technieken
- Elektromechanische technieken
- Mechatronica
Voorkennis
Theoretische voorkennis met betrekking tot de eigenschappen en de werking van de soorten pompen is vereist.
Volgende begrippen moeten bekend zijn: zuigdruk – persdruk – opvoerhoogte – cavitatie – vortex – dampdruk. Weten wat bedoeld wordt het drukdebiet karakteristiek van een pomp.
Maximaal aantal deelnemers
- 10
Vakgebied
Aantal dagen
1 dag
Locatie
Acta vzw - Campus Coppens
Ruiterijschool 9
2930 Brasschaat