MPC11ASCH
Pomptechnologie voor het onderwijs
De leerlingen krijgen ondermeer antwoorden op volgende vragen:
- Welke soorten pompen zijn er?
- Hoe moet ik een pomp correct starten en stoppen?
- Hoe gebruik ik de pompkarakteristiek?
Programma:
- Veiligheidsintroductie
- Gestructureerde praktijkoefeningen in de pompinstallatie van ACTA met o.a. aandacht voor:
- starten en stoppen
- debietsregeling
- asafdichtingen
- storingen
- Reflectie over de gedane experimenten
Leerplandoelstellingen:
De leerlingen kunnen:
- Enkele eigenschappen en kenmerken van een pomp toelichten
- Pompkarakteristieken interpreteren en gebruiken om de goede werking van een pomp te verifiëren
- In een toegepaste hydraulische kring de pompkarakteristiek proefondervindelijk opmeten
Voorkennis:
- De theorie rond pompen wordt verondersteld gekend te zijn, bij ACTA gaan we enkel praktijkoefeningen doen
- Theoriemateriaal beschikbaar via de ACTA e-campus
Doelgroep:
Leerlingen uit het 6de of 7de jaar die in aanraking komen met pompen (elektro-mechanica, onderhoudstechnieken, procestechnieken, koel- en verwarmingstechnieken, regeltechnieken…). Een basis van fysische begrippen is noodzakelijk.
Vakgebied
Aantal dagen
1 dag
Locatie
Acta vzw - Campus Coppens
Ruiterijschool 9
2930 Brasschaat