AMS11ASCH

Meettechnieken voor technisch onderwijs

De leerlingen krijgen onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Op welke manier kunnen we een procesgrootheid meten in onze productie-installatie?
  • Hoe communiceren de meetinstrumenten met een procescomputer?
  • Hoe kunnen we de instrumentatie instellen en eventuele storingen wegwerken?

Programma

  • Wat en hoe kan men meten?
  • Het functioneren van debiet, druk, temperatuur, niveaumetingen
  • Instellen van de instrumentatie door middel van Hart-communicatie met Hart-communicator en PC met Hartmodem
  • Gebruik van software voor het instellen van de instrumentatie zoals: AMS, Pactware en Fieldcare
  • Belangrijkste parameters van de meettoestellen zoals: toepassingsgebied, nauwkeurigheid en storingsgevoeligheid
  • Meten van druk, debiet, niveau en temperatuur met moderne instrumenten van E+H, Rosemount, Vega, Krohne, Wika, etc..
  • Visualisatie van gegevens en controle van de meetresultaten

 Leerplandoelstellingen

De leerlingen kunnen :

  • Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden uitvoeringsfouten ontdekken en oplossingen formuleren
  • Op een correcte wijze meettoestellen gebruiken en aflezen
  • Rapporteren en interpreteren van de meetresultaten
  • Een storing analyseren, oplossen en documenteren
  • De functie van de meetzender en meetomvormer toelichten en conform de specificaties van de fabrikant aansluiten, de realisatie testen en karakteriserende metingen uitvoeren
  • Defecten in een meetsysteem opsporen, rapporteren en verhelpen

Doelgroep:

  • 6de en 7de jaars studenten
    • Automatiseringstechnieken
    • Meet en regeltechnieken
    • Mechanica-Elektriciteit

Voorkennis:

Theorie gegeven op school aan de hand van het materiaal ter beschikking gesteld door Acta voordat cursisten naar Acta komen. Gebruik van multimeter voor het meten van spanning en stroom.

Vakgebied

Elektro-, meet- en regeltechniekenElektro-, meet- en regeltechnieken

Aantal dagen

2 dagen

Locatie

Acta vzw - Campus Coppens

Ruiterijschool 9

2930 Brasschaat