PDE11BSCH

Destillatie practicum voor het onderwijs

De leerlingen krijgen onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Voor welke producten is destilleren een geschikte scheidingstechniek?
  • Welke fysische begrippen vormen de basis van het destilleren?
  • Wat is de relatie tussen een enkelvoudige destillatie en een industriële destillatiekolom?
  • Wat is reflux, heb ik dat wel nodig, wat zijn de voor- en nadelen ervan?
  • Welke parameters kan ik beïnvloeden om een destillatiekolom te bedienen?
  • Hoe ziet de binnenkant van een kolom eruit, wat zijn de voor- en nadelen van verschillende systemen?

Programma:

  • Indeling van de stoffen
  • Het begrip dampspanning, totaaldruk, partieeldruk
  • Van enkelvoudige destillatie naar een industriële kolom
  • Inbouwelementen: schotelsystemen, gestorte pakking, structuurpakking
  • Workshop aan glazen labokolom

Leerplandoelstelligen:

De leerlingen kunnen:

  • Proefopstellingen voorbereiden, uitvoeren en resultaten formuleren en toelichten.
  • De verschillende fasen van de gebruikte elektromechanische onderzoeksmethoden in een zelf uitgevoerd experiment herkennen.
  • Een onderzoeksvraag bij een eenvoudig elektromechanisch probleem formuleren.
  • Experimenten of onderzoeksopdrachten uitvoeren aan de hand van een instructie.
  • Tijdens de uitvoering, uitvoeringsfouten ontdekken en oplossingen formuleren.
  • Gepaste hulpmiddelen en informatie gebruiken om gegevens te verzamelen, relaties te onderzoeken en resultaten voor te stellen.
  • Reflecteren over de te bekomen resultaten en over de aangewende methode.

Doelgroep:

Leerlingen uit het 6de of 7de jaar die in aanraking komen met chemische procestechnieken, labotechnologie en destillatietechnieken.

Voorkennis:

Een basis van fysische begrippen is noodzakelijk.

Maximaal aantal deelnemers:

8

Vakgebied

ProcestechniekenProcestechnieken

Aantal dagen

1 dag

Locatie

Acta vzw - Campus Coppens

Ruiterijschool 9

2930 Brasschaat