PDE11BSCH
Destillatie practicum voor het onderwijs
De leerlingen krijgen onder andere antwoord op de volgende vragen:
- Voor welke producten is destilleren een geschikte scheidingstechniek?
- Welke fysische begrippen vormen de basis van het destilleren?
- Wat is de relatie tussen een enkelvoudige destillatie en een industriële destillatiekolom?
- Wat is reflux, heb ik dat wel nodig, wat zijn de voor- en nadelen ervan?
- Welke parameters kan ik beïnvloeden om een destillatiekolom te bedienen?
- Hoe ziet de binnenkant van een kolom eruit, wat zijn de voor- en nadelen van verschillende systemen?
Programma:
- Indeling van de stoffen
- Het begrip dampspanning, totaaldruk, partieeldruk
- Van enkelvoudige destillatie naar een industriële kolom
- Inbouwelementen: schotelsystemen, gestorte pakking, structuurpakking
- Workshop aan glazen labokolom
Leerplandoelstelligen:
De leerlingen kunnen:
- Proefopstellingen voorbereiden, uitvoeren en resultaten formuleren en toelichten.
- De verschillende fasen van de gebruikte elektromechanische onderzoeksmethoden in een zelf uitgevoerd experiment herkennen.
- Een onderzoeksvraag bij een eenvoudig elektromechanisch probleem formuleren.
- Experimenten of onderzoeksopdrachten uitvoeren aan de hand van een instructie.
- Tijdens de uitvoering, uitvoeringsfouten ontdekken en oplossingen formuleren.
- Gepaste hulpmiddelen en informatie gebruiken om gegevens te verzamelen, relaties te onderzoeken en resultaten voor te stellen.
- Reflecteren over de te bekomen resultaten en over de aangewende methode.
Doelgroep:
Leerlingen uit het 6de of 7de jaar die in aanraking komen met chemische procestechnieken, labotechnologie en destillatietechnieken.
Voorkennis:
Een basis van fysische begrippen is noodzakelijk.
Maximaal aantal deelnemers:
8
Vakgebied
Aantal dagen
1 dag
Locatie
Acta vzw - Campus Coppens
Ruiterijschool 9
2930 Brasschaat