PAZ11ASCH
Aanmaken en zuiveren van biodiesel voor het onderwijs
De leerlingen krijgen onder andere antwoord op de volgende vragen
- Hoe ziet de reactie van biodiesel eruit?
- Hoe werkt een geroerde tankreactor?
- Van het labo naar een continue procesomgeving: hoe vind ik mijn weg in een procesinstallatie?
- Hoe begin je eraan om zo iets te leren?
- Is zo’n installatie wel veilig?
- De bediening van een procescomputer, ga ik dat wel kunnen?
- Wat als er toch een storing is?
Programma
- Biodiesel maken: reagentia afwegen, doseren
- Warmte, koken, verdampen, stoom
- Schemalezen, regelkringen, procescomputers
- Toegepaste procestechnieken (warmteleer, fysica, scheidingstechnieken…)
- Installatiebediening, economische factoren, omgaan met storingen
- Rollenspel bordoperator, buitenoperator, kwaliteitscontrole
Leerplandoelstellingen
De leerlingen kunnen:
- Proefopstellingen voorbereiden, uitvoeren en resultaten formuleren en toelichten
- De verschillende fasen van de gebruikte elektromechanische benoemen
- Onderzoeksmethoden in een zelf uitgevoerd experiment herkennen
- Een onderzoeksvraag bij een eenvoudig elektromechanisch probleem formuleren
- Experimenten of onderzoeksopdrachten uitvoeren aan de hand van een instructie
- Tijdens de uitvoering, uitvoeringsfouten ontdekken en oplossingen formuleren
- Gepaste hulpmiddelen en informatie gebruiken om gegevens te verzamelen, relaties te onderzoeken en resultaten voor te stellen
- Reflecteren over de te bekomen resultaten en over de aangewende methode
Doelgroep:
Leerlingen uit het 6de of 7de jaar die in aanraking komen met chemische procestechnieken, labotechnologie en analytische/ organische chemie.
Voorkennis:
Een basis van fysische en chemische begrippen is noodzakelijk.
Vakgebied
Aantal dagen
1 dag
Locatie
Acta vzw - Campus Coppens
Ruiterijschool 9
2930 Brasschaat