PAZ11ASCH

Aanmaken en zuiveren van biodiesel voor het onderwijs

De leerlingen krijgen onder andere antwoord op de volgende vragen

  • Hoe ziet de reactie van biodiesel eruit?
  • Hoe werkt een geroerde tankreactor?
  • Van het labo naar een continue procesomgeving: hoe vind ik mijn weg in een procesinstallatie?
  • Hoe begin je eraan om zo iets te leren?
  • Is zo’n installatie wel veilig?
  • De bediening van een procescomputer, ga ik dat wel kunnen?
  • Wat als er toch een storing is?

Programma

  • Biodiesel maken: reagentia afwegen, doseren
  • Warmte, koken, verdampen, stoom
  • Schemalezen, regelkringen, procescomputers
  • Toegepaste procestechnieken (warmteleer, fysica, scheidingstechnieken…)
  • Installatiebediening, economische factoren, omgaan met storingen
  • Rollenspel bordoperator, buitenoperator, kwaliteitscontrole

Leerplandoelstellingen

De leerlingen kunnen:

  • Proefopstellingen voorbereiden, uitvoeren en resultaten formuleren en toelichten
  • De verschillende fasen van de gebruikte elektromechanische benoemen
  • Onderzoeksmethoden in een zelf uitgevoerd experiment herkennen
  • Een onderzoeksvraag bij een eenvoudig elektromechanisch probleem formuleren
  • Experimenten of onderzoeksopdrachten uitvoeren aan de hand van een instructie
  • Tijdens de uitvoering, uitvoeringsfouten ontdekken en oplossingen formuleren
  • Gepaste hulpmiddelen en informatie gebruiken om gegevens te verzamelen, relaties te onderzoeken en resultaten voor te stellen
  • Reflecteren over de te bekomen resultaten en over de aangewende methode

Doelgroep:

Leerlingen uit het 6de of 7de jaar die in aanraking komen met chemische procestechnieken, labotechnologie en analytische/ organische chemie.

Voorkennis:

Een basis van fysische en chemische begrippen is noodzakelijk.

Vakgebied

ProcestechniekenProcestechnieken

Aantal dagen

1 dag

Locatie

Acta vzw - Campus Coppens

Ruiterijschool 9

2930 Brasschaat