30 Jun 2023

Basisvaardigheden voor een procesoperator

Wanneer je start met werken in een chemische procesinstallatie kan de nieuwe omgeving overdonderend zijn. Je weet niet waar eerst te kijken en begrijpt niet altijd wat waarom moet gebeuren. Binnen ACTA zijn we ervan overtuigd dat je als startende operator meer ‘goesting’ hebt, als je de processen en handelingen van je collega’s meteen ook begrijpt.

Vakverantwoordelijke procestechnieken binnen ACTA, Tom Devolder, boog zich het afgelopen jaar over dit vraagstuk. Het resultaat van dat denkproces werd een gloednieuwe vijfdaagse cursus Basisvaardigheden voor onervaren procesoperatoren (POP11ACTA).

Basisvaardigheden voor een procesoperator

Sinds dinsdag 20 juni krijgt de eerste groep cursisten de kans om van de algemene opbouw van een chemische procesinstallatie met bijhorende gevaren te proeven. Ze leren omgaan met noodsituaties en chemicaliën en PBM correct gebruiken. Ook de noodzaak van beluchting bij vullen of leegmaken van een tank, communiceren met walkie-talkies en een eerste kennismaking met een besturingssysteem komen aan bod. Wanneer ze het nodige inzicht krijgen in een procesinstallatie, leren de cursisten ook handventielen correct bedienen, een pomp starten en stoppen, P&ID vertalen naar een handig flowschema, veilig sleutelen en werken met over- en onderdruk. Dit alles gedurende vijf dagen waarin de theorie wordt afgewisseld met praktijkoefeningen in de didactische procesinstallatie van ACTA.

‘Ik sta al 23 jaar in de industrie en leer hier nog steeds bij’

Steven Vetters - ploegleider Agfa Gevaert

Sterker in mijn job

Nick Steels, beginnend operator bij Inovyn, kan niet wachten om zijn eerste ervaring met deze cursus met ons te delen. Samen met 3 andere starters van zijn bedrijf, werd hij op deze cursus verwacht. In zijn vorige job, waar hij ingezet werd voor op- en overslag, werd hij met veel eenvoudigere installaties geconfronteerd. ‘Je raakt sneller uitgekeken op de job en dus ging ik op zoek naar meer diepgang binnen mijn vakgebied’, aldus Nick. ‘Dit is een van de betere cursussen die ik al gevolgd heb. De werkervaring van de lesgever is echt een pluspunt en de installatie waarop we mogen werken is voor mij qua didactisch materiaal ongezien.’

Ook Steven Vetters, ploegleider binnen Agfa Gevaert, neemt deel aan deze eerste lessenreeks. ‘Ze vroegen me wie de opleiding wilde volgen om te bekijken of onze operatoren er iets aan zouden kunnen hebben in de toekomst’, vertelt Steven. ‘Ik volgde al jaren geen les meer dus dat gaf eerst wat stress. Maar ik wil altijd bijleren, wisselde dus mijn shiften en kwam zonder verwachtingen naar hier. We zijn nu halverwege de cursus en ik heb al heel wat nieuwe info om mee te nemen en door te vertellen aan de collega’s’, vult Steven aan.

‘De ervaringsuitwisseling, de verhalen van de docent en zijn kennis van de realiteit vormen voor mij een grote meerwaarde. Hij kent de hiaten in het proces en gaat er op een aangename manier mee om. De achtergrondinfo die ik hier krijg, draagt bij aan het nodige inzicht binnen onze job. Ik sta al 23 jaar in de industrie en leer dus nog steeds bij.’

‘We zijn hier met cursisten van een 4tal verschillende bedrijven. Ondanks de grote verschillen in ervaring binnen onze groep, slaagt de docent er ook in dieper in te gaan op bepaalde zaken die relevant zijn voor iedereen’, voegt Nick eraan toe.

Het leren werken met P&ID schema’s en het eigenhandig tekenen van flowschema’s zijn handige tools voor het sneller leren kennen van de eigen installatie. Beide cursisten zijn het er bovendien over eens dat ze dankzij het volgen van deze cursus zich sterker voelen in de uitvoering van hun job. ‘Je bekijkt je procesinstallatie met andere ogen en het geeft je goesting om meer te weten’, vertelt Nick.

Ideale mix tussen theorie en praktijk

De docenten op ACTA streven steeds naar een goede mix tussen theorie en praktijk. De didactische procesinstallatie speelt daarin een grote rol. Tijdens deze cursus demonstreert Tom meteen wat hij vertelt, wat de kennisoverdracht een stuk bevattelijker maakt. Ook krijgen de cursisten de kans om zelf aan de slag te gaan.

‘De installatie is niet te eenvoudig opgesteld. Je moet echt wel moeite doen om ze te volgen. Je moet erbij nadenken. De verdiepingen worden goed gebruikt. De beperkte ruimte is optimaal benut en ook is er genoeg variatie terug te vinden op de lijnen (verschillende warmtewisselaars, ventielen, pompen,…). De benummering en benaming is overal verschillend en dat is ook realistisch’, vertelt Steven.

‘We zijn nu dag drie en vandaag krijgen we de kans om het geleerde van de vorige twee dagen om te zetten in praktijk. Bovendien voelt het nog steeds vernieuwend. We mogen nog fouten maken en onze eigen visie geven’, vertelt Steven. ‘Door de spreiding van de lesdagen, en dus tussendoor terug te gaan naar het eigen bedrijf, krijgen we ook de kans het geleerde meteen mee te nemen naar onze eigen job. Ik heb daardoor de leerstof van de eerste twee dagen al meteen kunnen gebruiken in de praktijk’, vult Nick aan. ‘Bovendien kwamen daardoor nieuwe vragen naar boven, die ik nu verder in de cursus kan stellen.’

Zowel Nick als Steven besluiten dat de cursus op ACTA een goede basis vormt om te starten als operator, maar ook om op de werkvloer bedrijfsspecifieke en gerichte vragen te kunnen stellen.

 

Heb je nog vragen over deze cursus, neem contact met ons op of bekijk alvast het volledige profiel hier.