PTW11BSCH
Warmteleer voor het onderwijs
De leerlingen krijgen onder andere antwoord op de volgende vragen:
- Wat is het verschil tussen warmte en temperatuur?
- Als ik warmte toevoer, gaat de temperatuur dan altijd stijgen? Wat is het
- Wat is het verschil tussen voelbare en latente warmte?
- Wat zijn de 3 basisberekeningen in de warmteleer?
- Wat is warmtetransport en door welke parameters wordt dit beïnvloed?
- Waarom stoom als energiedrager, wat is de functie van een condensaatafscheider?
- Hoe werkt een koelmachine?
- Wat zijn de voor- en nadelen van enkele veel gebruikte types warmtewisselaars?
Programma:
- Warmte en temperatuur
- Het begrip voelbare en latente warmte
- Enkele eenvoudige berekeningen
- Warmtetransport
- Stoom, stoomtabellen, condensaatafscheiders
- Koelmachines
- Warmtewisselaars
Leerplandoelstellingen:
De leerlingen kunnen:
- Proefopstellingen voorbereiden, uitvoeren en resultaten formuleren en toelichten
- De verschillende fasen van de gebruikte elektromechanische
- Onderzoeksmethoden in een zelf uitgevoerd experiment herkennen
- Een onderzoeksvraag bij een eenvoudig elektromechanisch probleem formuleren
- Experimenten of onderzoeksopdrachten uitvoeren aan de hand van een instructie
- Tijdens de uitvoering, uitvoeringsfouten ontdekken en oplossingen formuleren
- Gepaste hulpmiddelen en informatie gebruiken om gegevens te verzamelen, relaties te onderzoeken en resultaten voor te stellen
- Reflecteren over de te bekomen resultaten en over de aangewende methode
Doelgroep:
Leerlingen uit het 6de of 7de jaar die in aanraking komen met procestechnieken, warmteuitwisseling, stoomproductie en koelkringlopen.
Voorkennis:
Een basis van fysische begrippen is noodzakelijk.
Vakgebied
Aantal dagen
1 dag
Locatie
Acta vzw - Campus Coppens
Ruiterijschool 9
2930 Brasschaat