PTW11BSCH

Warmteleer voor het onderwijs

De leerlingen krijgen onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is het verschil tussen warmte en temperatuur?
  • Als ik warmte toevoer, gaat de temperatuur dan altijd stijgen? Wat is het
  • Wat is het verschil tussen voelbare en latente warmte?
  • Wat zijn de 3 basisberekeningen in de warmteleer?
  • Wat is warmtetransport en door welke parameters wordt dit beïnvloed?
  • Waarom stoom als energiedrager, wat is de functie van een condensaatafscheider?
  • Hoe werkt een koelmachine?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van enkele veel gebruikte types warmtewisselaars?

Programma:

  • Warmte en temperatuur
  • Het begrip voelbare en latente warmte
  • Enkele eenvoudige berekeningen
  • Warmtetransport
  • Stoom, stoomtabellen, condensaatafscheiders
  • Koelmachines
  • Warmtewisselaars

Leerplandoelstellingen:

De leerlingen kunnen:

  • Proefopstellingen voorbereiden, uitvoeren en resultaten formuleren en toelichten
  • De verschillende fasen van de gebruikte elektromechanische
  • Onderzoeksmethoden in een zelf uitgevoerd experiment herkennen
  • Een onderzoeksvraag bij een eenvoudig elektromechanisch probleem formuleren
  • Experimenten of onderzoeksopdrachten uitvoeren aan de hand van een instructie
  • Tijdens de uitvoering, uitvoeringsfouten ontdekken en oplossingen formuleren
  • Gepaste hulpmiddelen en informatie gebruiken om gegevens te verzamelen, relaties te onderzoeken en resultaten voor te stellen
  • Reflecteren over de te bekomen resultaten en over de aangewende methode

Doelgroep:

Leerlingen uit het 6de of 7de jaar die in aanraking komen met procestechnieken, warmteuitwisseling, stoomproductie en koelkringlopen.

Voorkennis:

Een basis van fysische begrippen is noodzakelijk.

Vakgebied

ProcestechniekenProcestechnieken

Aantal dagen

1 dag

Locatie

Acta vzw - Campus Coppens

Ruiterijschool 9

2930 Brasschaat